En aquest article ens centrarem en la figura de Hamlet des del punt de vista pictòric. Vorem diverses obres d’autors , alguns de gran magnitud com Delacroix, acompanyades d’una breu explicació del quadre, en especial de la temàtica i la representació dels personatges.
Hamlet intentant mostrar a la seva mare Gertrudis l’espectre del seu pare.
Nicolai A. Abildgaard. 1778.
Aquesta represantació te lloc dins l’Acte III, Escena IV. L’espai on es troben els presonatges es la cambre de la reina, on Hamlet acaba de matar a Poloni i després recrimina a la seva mare el fet d’haver-se casat amb el germà del seu difunt, és llavors quant apareix l’espectre per calmar a Hamlet i dir-li que es posi entre ella i el dolor de la seva ànima. I es en aquest moment quant el jove príncep de Dinamarca explica a la seva mare amb qui parla, assenyalant l’espectre, pero la reina Gertrudis que no el pot vore pensa que Hamlet s’ha tornat boig. En quant a com estan representats el personatges veiem a Hamlet amb una camisa verda i unes malles grogues, també porta l’espasa, amb que acaba d’assassinar a Poloni, ja embeinada, fisicament apreix representat com un jove atlètic. La reina Gertrudis porta la corona reial al cap, i una llarga túnica blanca, típica de la reialesa, amb tons grocs i vermells, i fisicament es representada de forme molt jove, quasi de la mateixa edat que Hamlet, el fet que la reina tingui un rostre jove pot significar que el pintor ha volgut mostrar la seva inocència en l’assassinat del seu marit, en lloc de representar-la vella i corrompuda. I l’espectre del rei Hamlet aparèix vestit amb l’armadura de soldat, inclòs un casc que ens impedeix vore el seu rostre.
Cal a dir que la pintura de Hamlet i l’espectre és la més representada de totes, aquest cop acompanyats de la reina.
Els enterramorts exhumen el crani de Yorick el bufó.
Eugène Delacroix. 1839.
El quadre de E. Delacroix es situa dins l’Acte V, Escena I. L’acció té lloc en el cementeri de Elsinore, on dos enterramorts caven la tomba d’Ofelia, llavors apereixen Hamlet i Horaci, i surt l’enterramorts 2. Hamlet i Horaci parlen amb l’enterramorts 1, el qual no reconeix al príncep, mentres traballa. L’enterramorts treu una calavera que duia sota terra vint-i-tres anys, la de Yorick el bufó, i li entregue al príncep, així Hamlet comenta a Horaci que ell de petit el va conèixer i l’apreciava molt. Hamlet apereix al quadre vestit amb una túnica de color blau fosc i amb un barret amb una llarga ploma del mateix color, fisicament el tornam a trobar representat com un jove imberbe. Horaci apreix vestit igual que el príncep, a excepció del color, ja que ell va de vermell, en quant al físic veiem en Horaci un home madur, amb barba i algunes arrugues al rostre. Els enterramorts porten la vestimenta de traball bastant feta malbé. Fisicament l’enterramorts 1 el podem descriure com un home madur, amb el rostre una mica demacrat per la duresa de la seva professió. L’enterramorts 2 sembla una mica més jove pel fet de dur els cabells curts, però no ho sabem amb certesa perquè està assegut d’espatlles. En aquesta pintura em de destacar la presència de l’enterramorts 2, ja que a l’obra de Shakespeare en el moment en que entren a escena Hamlet i Horaci ell surt.
Aquest quadre és la primera versió d’un altre que va pintar Delacroix anys més tard. Gràcies a aquesta representació pictórica de Hamlet, Delacroix es va guanyar l’adhesió incondicional dels joves pintors romàntics de França.
Hamlet venjant al seu pare.
Gustave Moreau. S.XIX
Aquesta pintura representa l’acció que te lloc al Acte V, Escena II. El personatges, Hamlet, rei Caludi, reina Gertrudis i Laertes, es troben al castell. Podem vore com la reina ja està al terra morta després d’haver pres la copa amb el verí que havia estat preperada per Hamlet. Laertes, també al terra, acaba de ser ferit per Hamlet amb la seva propia espasa que tenia verí a la punta, es mor a poc a poc i està assenyalant al rei Caludi com a culpable de tot. El jove príncep, que també ha estat ferit per Laertes, està fent beure a la força al seu oncle la copa amb verí, després d’haver-lo ferit amb l’espesa, el mata d’aquesta manera després de que Laertes li confessi que a la copa amb verí que ha matat a la reina l’havia fet preparar el rei per Hamlet. Després de l’escena representada a la pintura Hamlet també mor ja que havia estat ferit per l’espasa de Laertes que tenia verí a la punta.
En quant a la representació dels personatges, el príncep Hamlet va vestit amb una camisa blau fosc, al igual que el barret, també du unes malles d’un to marró, físicament el trobam com un jove imberbe i llarga caballera. A Caludi el veim que porta la corona reial i una llarga túnica blanca amb l’espasa al cinturó, físicament pareix un home major amb una llarga barba i la cara descomposta pel terror. La reina vesteix un vestit llarg de color blanc, en quant a la seva aparença la veim com una dona madura, pero es quasi inapreciable degut a la tècnina pictórica que ha emprat G. Moreau. A Laertes el podem descriure com a Hamlet en tots els aspectos, a excepció que no porta barret i que la seva vestimenta es de color vermell.
Com a conclusió final veiem que els diferents pintors han representat a Hamlet de la mateixa manera, com un jove que no deu pasar dels vint-i-cin o vint-i-sis anys, tot i que al llibre es dóna a entendre que tens un trenta anys. En quant a la vestimenta sol portar una túnica oscura amb un barret del mateix color, a excepció d’alguns quadres com el de Abildgaard,el fet de que en totes les representacions pictòriques de Hamlet, a excepció de la pintua de Abildgaard, aperegui amb barret es deu a que era molt típic a l’època elisabetiana portar-ne, inclós dintre les cases. També cal a dir que sempre que veim representat a Hamlet o feim dins el contexte de l’obra, mai trobam al príncep en una situació externa a l’obra.
BIBLIOGRAFIA:
SHAKESPEARE, William. (2009 [2005]) Hamlet. Barcelona: Vicens Vives.
No hay comentarios:
Publicar un comentario